juni 11, 2021 Max

Så maxar du ditt träningspass!

Givetvis beror det på vad du är ute efter när det kommer till din träning men också vilken typ av träning du utför. Men i grund och botten handlar det om att komma upp i tillräckligt hög puls för att träningen ska ge ett så bra resultat som möjligt. Med det sagt så behöver det inte betyda att du ska komma upp i maxpuls. Men det ska vara jobbigt att träna. Kommer svetten av att det är för varmt i lokalen så bör du kanske börja fundera över din träningsintensitet.

Här nedan listar jag 5 viktiga saker att tänka på när du vill maxa din träning!

  1. Var ordentligt utvilad!
    Körde du ett hårt pass igår? Då är det kanske läge att ta det lite lugnare idag. Även när det kommer till sömn är det viktigt att man fått sina timmar under natten. Det är inte för inte som man sover bort en tredjedel av sitt liv. Kroppen behöver återhämtning.
  2. Fyll på depåerna!
    Kör du en diet eller bantningsmetod? Då kan det vara bra att inte utföra ett längre träningspass. Vet du med dig att du har ett lågt intag av kolhydrater så är långdistanslöpning en dålig idé. Se istället till att du har ätit ordentligt men såklart inte precis innan för att det ska påverka ditt pass.
  3. Ha rätt skor!
    Hur många gånger har man inte sett personer på gymmet eller i löpspåret som har helt fel skor på sig? Framför allt när det kommer till löpning är det viktigt att man har skor som sitter rätt och fyller sin funktion. Det vill säga att göra det bekvämt för fötter och leder. Så fort jag använder ett par slitna skor känner jag det i mina knän och så är det säkert för fler. Så investera i dig själv genom att köpa ett par ordentliga löpardojor!
  4. Spänn magen!
    Hållning är A och O i träningssammanhang. (Ja, även utanför träningssammanhang också, såklart) Men en enkel sak att tänka på är att alltid hålla magen spänd. Om det så bara är när du joggar så kommer det göra stor skillnad för dig och din bål efter en viss träning. När det kommer till styrketräning på t.ex gym, gäller samma sak där. Ha alltid lite spänd mage när du styrketränar så kommer du få bättre hållning, övningarna ger mer och träningen blir rätt gjord.
  5. Håll koll på din puls!
    Genom att ha en pulsklocka eller aktivitetsmätare är det lätt att hålla koll på sin puls. Du lär dig snabbt var din maxpuls ligger nånstans och du kan se drastiska förändringar på vilopulsen om du precis börjat träna. Det finns en rad olika aktivitetsmätare men en favorit är Fitbit Charge 4. Fitbit tillverkar fitness och hälsomätare och är duktiga på det! Nuförtiden kan man dessutom byta armbanden till en helt egen stil.

Hoppas du följer mina 5 tips så kan du maxa just din träning!

Tagged:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

fem + 3 =