januari 25, 2018 Stefan Lindblad

Färdiga träningsprogram för ökad muskelstyrka

Den som vill lyckas med sin träning bör inse vikten av att ha ett bra träningsupplägg att följa för att få ut så mycket som möjligt av tiden som läggs ner på träningen. Det finns många olika typer av styrketräningsprogram för den som vill bygga större och starkare muskler.
De som är nybörjare till styrketräning bör leta efter ett väl beprövat nybörjarprogram som syftar till att bygga styrka i hela kroppen. Bland de mest populära och beprövade programmen finns till exempel Starting Strength och StrongLifts. Dessa program har funnits under lång tid och väldigt många har följt dessa träningsupplägg med goda resultat. Programmen är väldigt lika varandra och bägge innehåller de stora basövningarna bänkpress, knäböj och marklyft. Tanken är att belastningen, dvs vikten, ska ökas för varje träningspass när den tidigare belastningen klarats av att lyftas ett visst antal gånger under föregående träningspass.
För de som tränat ett tag kan det vara bättre att leta efter färdiga styrkeprogram för lite mer erfarna då de kan behöva lite mer avancerat upplägg för att kunna överbelasta musklerna och få progression i sin träning. Det finns mängder av program att välja för de erfarna och bland de populäraste programmen finns till exempel Madcow 5×5, Texas Method och Jim Wendlers 5/3/1. De som tränat ett tag kan i regel inte öka belastningen för varje träningspass utan det går oftast långsammare än så. I styrketräningsprogrammen för erfarna ska inte heller belastningen ökas från träningspass till träningspass utan istället ökas belastningen i olika så kallade cykler som kan vara olika långa beroende på vilket program som väljs.
Oavsett vilket program den tränande väljer att följa kommer kroppen efter ett tag att vänja sig och anpassa sig efter den nya typen av belastning och då kommer styrkeökningarna att plana ut, vilket är ett tecken på att det är dags att byta träningsprogram.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

4 × fem =