augusti 24, 2021 Harold Maurice

All prokrastinering är inte prokrastinering

Bildkälla: Unsplash

Känner du igen dig i att du bara brukar slösurfa runt på internet och på olika sociala medier när du egentligen borde göra något annat? Även om det kan vara bra att ibland bara surfa runt lite på måfå så kan det också vara förödande för effektiviteten och i slutändan kanske din egen vardag. Det finns dock sätt att försöka komma ifrån den här uppskjutarbeteendet. 

Anledningen till att man prokrastinerar kan vara flera

Att prokrastinera, eller helt enkelt skjuta upp, är något som de allra flesta ägnar sig åt mer eller mindre i livet. Vissa är bättre på det än andra och vissa har mer disciplin. Något som däremot kan ha direkt inverkan på din hälsa är något som kallas för sömnprokrastinering. Det är när man glömmer att sova, skjuter upp sin egen sömn, eller bara sover mycket mindre på grund av att man föredrar eller vill sitta upp på kvällen. Det här är ett fenomen som är tämligen vanligt och 42% av svenskarna uppger att de lider av någon form av sömnsvårigheter. Orsakerna kan vara många eller flera samtidigt och bakomliggande stress är ofta en stor faktor. Mobil- och datoranvändning är en stor fråga kring sömnsvårigheter eftersom det blåa ljuset rubbar dygnsrytmen. Anledningen till att man sömnprokrastinerar kan vara flera men studier visar att det ofta har med självkontroll att göra. Man bör se upp om man börjar skjuta upp sömnen utan giltig anledning och om man märker att man får färre sovtimmar. 

Några tips för att sluta prokrastinera

Det finns dock några knep man kan använda sig av för att sluta prokrastinera. Både när det kommer till sömn och andra aktiviteter som träning, mat och annat är det viktigt att hålla sin egen balans. För att kunna ha ett så bra och aktivt liv som möjligt är det viktigt att mat och sömn är i harmoni och att man håller sig till bra rutiner. Om du exempelvis sportar eller tränar mycket är det ännu viktigare. Man ska dock ha klart för sig att allt är inte prokrastinering och ibland kan det faktiskt vara värt att vänta med en uppgift för att få mer kött på benen. Tidscoachen Dorotea Pettersson har dock några tips för att sluta prokrastinera.

  1. Om man bara börjar med en uppgift några minuter brukar det vara lättare att fortsätta. Tillämpa 5 minuter på en uppgift som du funderar på att skjuta upp.
  2. Konkretisera vad som behöver göras, det gör det lättare för dig att förstå vad som är viktigt och gör det enklare.
  3. Good enough. Lär dig att tillämpa detta uttryck eftersom allt inte behöver vara helt perfekt jämt. Ibland räcker det med lagom, eller good enough.

Speciellt viktigt med rutiner för elitidrottare

För många atleter är det extra viktigt att kunna hålla på sina rutiner och inte avvika från sin dagliga aktiviteter. Du kan läsa om alla typer av elitsportare och stjärnor på bet365 samtidigt som du kan lägga din betting. Här får du dagliga uppdateringar om hur ditt lag eller favoritspelare presterar. Harry Kane eller N’golo Kante skulle nog dock aldrig nöja sig med good enough. Att Harry Kane vinner skytteligan i Premier League i år har ett odds på 6.00.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

tre × 4 =