april 28, 2021 Kristina Ponting

Hälsosam mat och näring och dess fördelar

Du skulle ha hört många människor säga att hälsosam kost och näring är viktig för en hälsosam kropp,
men du bör veta vad som egentligen är meningen med hälsosam kost och varför det är så viktigt. Låt oss definiera näring.

”Näring är en processen att ge din kropp alla viktiga och nödvändiga element som kan hjälpa den att växa på ett korrekt och balanserat sätt.”

Detta är den enklaste definitionen av näringsriktig kost som talar om för dig att du bör äta ordentlig mat med bra grundläggande näringsämnen.
Hälsosam mat kan göra din kropp stark och hälsosam, det kan också hjälpa den att växa och reparera sig själv medan en ohälsosam mat, till exempel, Mcdonalds, kan göra din kropp svag och
och kan göra dig sjuk och din kropp kommer inte att kunna bekämpa vissa mindre sjukdomar.

Kalori In – Kalori Out:
Alla som vill gå ner i vikt har förmodligen provat flera dieter, kosttillskott och / eller diet planer.
Det finns hundratals viktminskningsmetoder tillgängliga att köpa. Alla gör vilda löften och lovar: Du blir som en fotomodell utan att behöva anstränga dig.

Här är den svåra sanningen – det finns inga magiska piller, dieter eller träningsredskap som gör att vikten omedelbart försvinner.
Det handlar om att äta rätt, hålla sig frisk och bränna mer kalorier än du tar, med andra ord: Rör då dig, vardags motion är en bra start..

Det är det berömda ordspråket ”kalorier in – kalorier ut” kommer ifrån. Du ska se till att du förbränner mer kalorier (ut) än du konsumerar (in).

Det är uppenbart att detta är en förenklad uppfattning och en riktig diet består i att ta mer än kalorier i beaktande.

För att spåra detta behöver du lite grundläggande information. Först och främst måste du räkna ut hur många kalorier du förbränner per dag naturligt.
Detta beror på faktorer som ålder och vikt.

Beräkna antalet kalorier du förbränner dagligen:
BMR-beräkning för män (kg)
BMR = 66,5 + (13,75 x vikt i kg) + (5,003 x höjd i cm) – (6,755 x ålder i år)
BMR-beräkning för män (pund)
BMR = 66 + (6,23 x vikt i pund) + (12,7 x höjd i tum) – (6,76 x ålder i år)
BMR-beräkning för kvinnor (kg)
BMR = 655,1 + (9,563 x vikt i kg) + (1,850 x höjd i cm) – (4,676 x ålder i år)
BMR-beräkning för kvinnor (pund)
BMR = 655 + (4,35 x vikt i pund) + (4,7 x höjd i tum) – (4,7 x ålder i år)

Denna formel ger dig de grundläggande kalorierna du förbränner dagligen, bara genom att andas, hjärtpumpa osv …
Det här är hur många kalorier du bränner om du inte hur rörde dig hela dagen (basal metabolism).

När du har fått ditt numret måste du börja spåra de kalorier du bränner och de kalorier du konsumerar.
Detta kan vara svårt eftersom det är mycket information att hålla reda på.

Det finns dock webbplatser som kan hjälpa:
http://caloriecount.about.com/
Detta är en av de mer populära kaloriräknarna där ute eftersom det är gratis. Det hjälper dig att spåra vad du äter och vad du spenderar.

Du måste bara ange maten och vilka aktiviteten du har för dagen. Det låter dig till och med mata in din basala metaboliska hastighet.

Det är perfekt om du kan behålla ett dagligt kaloriunderskott, men det är inte alltid möjligt. Ibland glider vi och ibland skämmer vi bort oss.
Om du kan få ett kaloriunderskott varje vecka så kommer du fortfarande att gå ner i vikt.

Det handlar inte om att svälta dig själv eller träna ihjäl dig. Det handlar om att vara medveten om vad du lägger i din kropp och vad du utövar.
Viktminskning kan vara en kamp, ​​men om du kan hantera dina kalorier och kalorier ut – kan du övervinna!

Ren mat:
Vi har pratat om kalorier i kalorier – den grundläggande riktlinjen för viktminskning. Det är ett grundläggande tips eftersom du fortfarande vill se till att du får kalorierna från bra källor.
Att hålla dina kalorier nere genom att äta tre mål om dagen är ett bra val.

Att äta rent är en term som inte har en officiell term men i allmänhet betyder det:
”Att äta hälsosam mat samtidigt som man undviker bearbetade livsmedel och raffinerat socker”.

Det är ett allmänt mål att sträva efter, det är inte alltid möjligt att äta helt ”rent” men om du får majoriteten av dina kalorier från rena källor så gör du det bra.
När du äter rent undviker du bearbetade livsmedel så att saker som snabbmat och skräpmat automatiskt tas bort från din kost. Om du äter lite bearbetad mat, oroa dig inte över det, är tanken att äta magert så mycket som möjligt.

Här är några allmänna tips om rent ätande:
o Lär dig att läsa etiketter! Läs näringsinformation och ingredienser i allt du köper.
o Välj medan korn när det är möjligt. Hel vete betyder inte nödvändigtvis helkorn heller! Leta efter bröd, pasta och etc … som är gjorda med 100% fullkorn
o Ät mycket frukt och grönsaker. De är bra hela källor till rena kalorier
o Förbered mer av dina egna måltider, ta med egen mat till jobbet att värma upp, ät inte för mycket köpta färdiga måltider av mikrovågsugn. Dessa måltider, även när de är ”hälsosamma”, kan laddas med saker som natrium.
o Välj magert kött när du lagar mat. Att äta kött är bra och protein källa, veganer kan välja bra alternativ.

Skrivet av Teskesgumman // Kristina Ponting Karlshamn

Tagged: ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

1 + nio =