Precis som i många andra branscher sker det just nu en digitalisering av bokbranschen. Medan försäljningen av fysiska böcker har sett en dalande trend de senaste åren så går konsumtionen av e-böcker och ljudböcker kraftigt framåt, enligt Internetstiftelsens årliga undersökning Svenskarna och Internet.
- Under 2019 så konsumerade hela 42 procent av de svenska internetanvändarna böcker i ett digitalt format, och i dagsläget är ljudboken något populärare än e-boken.
- 2019 ökade även försäljningen av digitala abonnemang för ljudböcker med hela 36,2 procent, samtidigt som försäljningen av böcker i den fysiska bokhandeln minskade med 5,5 procent.
Liksom musik och film har ljudboken fått sitt definitiva genomslag i och med streaming-formatets intåg. Ljudboksapparna fungerar på ett liknande sett som Spotify och Netflix, och användaren ges tillgång till ett helt bibliotek av böcker i sin mobiltelefon. Allt för en fast månadskostnad. Det är helt enkelt smidigare och billigare att lyssna på ljudböcker än att köpa fysiska böcker, och gillar du inte en specifik bok kan du lätt påbörja en ny med bara några knapptryck.
En annan fördel som formatet har, gentemot traditionella böcker, är att du kan lyssna på en ljudbok samtidigt som du gör andra saker – så som att laga mat eller träna. Enligt ljudbokstjänsternas egna statistik är det dock vanligast är att människor lyssnar på ljudböcker medan de pendlar till och från jobbet eller på annat sätt är ute och reser.
Tack vare att ljudböcker har blivit så populärt har förlagen dessutom tvingats ändra sin inställning till formatet och de flesta ljudböcker ges idag ut samtidigt som de släpps i den fysiska bokhandeln. Något som absolut inte var fallet för bara ett par år sedan.
Även om digitaliseringen av bokbranschen kan tyckas komma sent så är det en trend som har pågått under en längre tid. De senaste 5 åren har försäljningen av såväl ljudböcker som e-böcker vuxit stadigt.